ikut-5-langkah-ini-untuk-jadi-ibubapa-paling-bahagia-jomdaftartadika

Ikut 5 Langkah Ini Untuk Jadi Ibubapa Paling Bahagia

by admin

Keibubapaan dari sudut pandangan sebenar adalah melihat dunia dari perspektif yang baru. Ibu bapa harus melihat mereka dan merasakan seperti mereka seusia dengan anak mereka.

Mengasuh anak anda adalah kunci kepada anak-anak yang lebih baik berkelakuan baik, ibu bapa lebih bahagia, dan kehidupan di rumah yang lebih lancar.  Berikut adalah lima rahsia ibubapa yang bahagia dengan anak yang baik yang saya telah belajar dari perspektif kanak-kanak.

1. Kekal Rapat Walaupun Sukar

Anak-anak kita sentiasa memerlukan kita untuk dekat dengan mereka, walaupun mereka menolak kita. Mereka memerlukan kita untuk tetap tenang, walaupun mereka gelisah, kecewa, atau biasa sukar untuk menguruskan sesuatu. Ini tidak bermakna anda perlu sentiasa bersama anak anda. Sudah tentunya tidak.

Tetapi kita harus menerima hakikat yang kadang-kadang anak kita baik, kadang-kadang buruk. Mereka perlu tahu bahawa kita masih menyayangi mereka walaupun mereka tidak bersama kita atau melakukan perkara yang kita tidak suka.

 2. Bertanggungjawab

Kadang-kadang ibu bapa keliru tentang perkara ini. Kanak-kanak perlu ada had. Menetapkan had sebenarnya membina kepercayaan kanak-kanak. ”

Mereka kelihatan kepada kita untuk berkuasa. Tetapi kita mesti tahu untuk mengatasinya.

Kita yang bertanggungjawab membentuknya. Ada ibu bapa yang takut anak mereka marah pada mereka. Tetapi perkara ini ada baiknya. Dengan membenarkan anak anda marah, dia akan belajar dari masa ke semasa untuk mengendalikan emosi ini.

Apa yang penting, dia akan belajar bahawa walaupun dia dimarahi dengan ibu bapanya, dia akan tetap dijaga.

3. Sentiasa Konsisten

Konsisten bermaksud setiap perkara yang dilakukan haruslah sentiasa kekal dan tidak berubah-ubah. Ibu bapa harus konsisten mendidik anak mereka mengikut cara yang telah ditetapkan. Jika berlaku perubahan ditakuti anak tidak berasa selesa dan mengikut cara mereka sendiri tanpa kita sedar.

 4. Realistik

Setiap arahan atau perintah yang diberikan haruslah realistik terhadap anak-anak anda. Jangan menyuruh mereka melakukan perkara-perkara yang mereka tidak mampu untuk lakukan. Masa ini ibu bapa harus memikirkan apa yang realistic untuk anak-anak mereka.

Lebih-lebih lagi apabila mereka sudah meningkat dewasa. Banyak perkara yang akan berubah. Jadi, pastikan apa yang kita suruh realistik dengan umur mereka, cara mereka dan sebagainya.

5. Masa Silam Anda Tidak Meramalkan Masa Depan Anak Anda

Kita harus ingat yang anak kita bukan sepenuhnya seperti kita. Tidak seperti apa yang kita lihat dan sudah tentu personality yang berbeza. Ada kalanya anak kita mempunyai kekurangan dan juga kelebihan. Sebagai ibu bapa kita harus terima keadaan itu seadanya.

Kita jangan sesekali mengharapkan mereka menjadi seperti kita. Malah, kita harus memberi sokongan kepada mereka atas apa yang mereka pilih. Ini kerana anak-anak akan sentiasa memerlukan ibu bapanya dalam setiap perkara yang mereka lakukan.

arguing-child-jomdaftartadika-com

Sebagai ibu bapa, pergaduhan diantara adik beradik adalah perkara biasa. Tetapi sebagai ibu bapa anda perlu mengawal memerhati setiap tingkah laku anak anda. Oleh sebab itu, anda perlu menjadi kreatif untuk menghalang mereka dari sering bergaduh. Disini ada disertakan buku untuk mendidik anak cara muslim.

Click Here

 

 

 

Related posts:

Share this article

Leave a comment

Your email address will not be published.